Jenis-jenis Kegagalan Buah Pinggang

Jenis-jenis Kegagalan Buah Pinggang

Kegagalan buah pinggang pada manusia terdiri daripada dua jenis: satu adalah akut (ARF), manakala yang lain adalah kronik (CRF). Seperti namanya ARF berlaku tiba-tiba dan manakala kronik adalah dalam jangka masa panjang. Akut dan kronik kegagalan buah pinggang berlaku disebabkan oleh sebab-sebab yang berasingan. Rawatan untuk kedua-dua jenis adalah sama. Rawatan yang paling dilakukan sama ada rawatan dialisis dan atau pemindahan buah pinggang.

Punca bagi ARF adalah seperti berikut:
o Mengurangkan bekalan darah ke buah pinggang akibat trauma, pembedahan
o Pendarahan yang banyak
o Septik kejutan
o dehidrasi akut
o Burns
o Jangkitan
o nekrosis tiub Jarang akut

Nama lain untuk jenis ini adalah kegagalan buah pinggang akut.

Penyakit autoimun tertentu dan pembekuan saluran darah mini buah pinggang boleh menyebabkan tersumbat dan membawa kepada penyakit ini. Syarat-syarat lain seperti scleroderma, tindak balas pemindahan, pendarahan semasa mengandung kerana plasenta mendadak, malignan tekanan darah tinggi (hipertensi) juga boleh menyebabkan kegagalan buah pinggang.

Ciri-ciri klinikal termasuk pengeluaran air kencing berkurangan atau mungkin ada pemberhentian sepenuhnya air kencing, edema kaki dan pergelangan kaki, pengumpulan cecair dalam badan, mengurangkan tindakan deria di tangan dan kaki, gangguan mental, loya, muntah-muntah dan tekanan darah tinggi.

Kegagalan buah pinggang kronik berlaku untuk tempoh yang panjang. Ia boleh berlaku selama bertahun-tahun. Tanda-tanda muncul lewat apabila fungsi buah pinggang adalah kurang daripada 10 peratus daripada biasa. Pada mulanya pesakit nampaknya asimptomatik. Walaupun tiada tanda-tanda, tanda-tanda awal mungkin menjadi teruk ARF pada peringkat kemudian.

Di AS kadar kelaziman adalah dua dalam ribu orang. Ia berlaku akibat daripada penyakit kencing manis dan darah tinggi. Kencing manis dan tekanan darah tinggi yang merupakan punca utama menyumbang kepada kira-kira 65 peratus daripada kes CRF. Ia juga boleh berlaku disebabkan oleh penyakit lain seperti glomerulonephritis, buah pinggang polisistik, atau penyakit lain di mana terdapat sekatan dalam buah pinggang. Jangkitan pada buah pinggang dan calculi buah pinggang juga boleh menyebabkan jenis yang kronik.

Ciri-ciri klinikal termasuk mual, berat badan, muntah-muntah, tersedu, sakit kepala, gatal-gatal, keletihan, kelesuan. Gejala-gejala akut jenis akut juga boleh berlaku bersama-sama dengan gejala-gejala lain daripada jenis yang kronik. Menurun pengeluaran air kencing, lebam, lemah, epilepsi, darah tinggi, sensasi diubah, bergerak-gerak otot, lesu, kekeliruan dan kecelaruan adalah gejala-gejala lain CRF.

Terdapat pengumpulan bahan buangan nitrogen dan bahan buangan lain dalam badan yang membawa kepada pengumpulan cecair. Ini dilihat dalam kedua-dua jenis akut dan kronik. Dalam kegagalan buah pinggang, walaupun sistem badan yang lain sudah rosak.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar